Po 40 latach od skomponowania swojego
ostatniego utworu fortepianowego Cesar Franck, w 1884 roku, w końcu postanowił
napisać Preludium, Chorał i Fugę, a jego główną motywacją było
"ocalenie" pianistycznego repertuaru od totalnego upadku. Jak donosi
najwierniejszy uczeń Francka, Vincent d'Indy, po arcydziełach Beethovena i
Schumanna utwory na najpopularniejszy instrument salonów nie potrafiły sprostać
poziomowi, który im wyznaczono. (Jawi się to dość niesprawiedliwe wobec
Brahmsa, który w tym czasie komponuje np. Rapsodie op. 79.)
Franck zapragnął zaopatrzyć pianistów w
dzieło godne ich instrumentu, stanowiące most między mistrzami przeszłości, a
jego epoką. Odwołując się do największego wśród mistrzów sztuki muzycznej,
Johanna Sebastiana Bacha, skomponował więc Preludium i Fugę, a pomiędzy nimi
umieścił Chorał - środkową część w odległej tonacji Es-dur (w stosunku do
ogólnej tonacji utworu, h-moll), która ze swoimi sławnymi arpeggiami przez 5
oktaw zyskała wyjątkowe znaczenie, rozszerzając granicę typowej formy preludium
i fugi.
Camille Saint-Saens, który w swoim
dorobku miał dwa opusy Preludiów i Fug na organy (znacznie bardziej konwencjonalnych)
tak skrytykował nowe dzieło Francka: "Chorał nie jest chorałem, a Fuga nie
jest fugą", dodając uwagi odnośnie wyjątkowych trudności technicznych
utworu. Śmiem się z nim zgodzić - bowiem ostatnia część utworu nie jest typową
formą polifoniczną, ale ogromną perorą, która przeprowadzenie tematu fugi
stawia sobie jedynie za jedno z kilku zadań. Uwagę ucha przykuwa przede
wszystkim moment, w którym charakterystyczna faktura Preludium, melodia Chorału
i temat Fugi rozbrzmiewają razem, nakładając się na siebie.
Zapraszam do zapoznania się z moją
osobistą wizją Preludium, Chorału i Fugi w linku poniżej. Analizę tego dzieła
przeprowadziłam najwnikliwiej, jak mogłam, oraz wysnułam wnioski tak dalekie,
jak pozwoliła mi na to literatura (w większości przypadków niestety bardziej
biograficzna niż analityczna). Mam nadzieję, że poniższy tekst zainspiruje do
postawienia twórczości organisty Saint-Clotilde kolejnych
pytań.
Cesar Franck - Preludium, Chorał i Fuga (analiza)
Cesar Franck - Preludium, Chorał i Fuga (analiza)
No comments:
Post a Comment