Tuesday, August 5, 2014

Buxtehude na Wielką Noc!

Próżno szukać równie wyrazistej retorycznie muzyki, co dzieła Buxtehudego. Preludium fis-moll BuxWV146, które trafia do słuchacza, jak najdoskonalej napisane przemówienie, jest tego przykładem. Przy organach Ton Koopman (którego szaleństwa wchodzą w przedziwną symbiozę z szaleństwami Buxtehudego):

D. Buxtehude - Preludium fis-moll BuxWV 146 (Ton Koppman)

Każdy akapit kieruje myśli człowieka gdzie indziej; żadne słowo nie rozbrzmiewa bez przyczyny; żadne zdanie nie jest próżne. Co więcej, z konkluzją tego przemówienia nie sposób się nie zgodzić... Relacja muzyki i języka objawia się w niniejszym dziele niesamowicie jednoznacznie i sama w sobie stanowi bardzo ciekawy temat. Mam nadzieję, że dane mi będzie to zagadnienie poruszyć przy innej okazji! Tymczasem zapraszam do zapoznania się z moją osobistą wizją utworu pod linkiem:

D. Buxtehde - Praeludium F sharp minor BuxWV 146 (analysis)

Buxtehude w Wielki Piątek to moja odskocznia od pasyjnego repertuaru, który wzrusza w specyficzny sposób. Połączony mistycznie z tajemnicą Męki Pańskiej, raczej cicho ściska za serce, niż wywołuje łzy ekstrawertyka. Dlatego co roku uciekam na kilka minut właśnie do Buxtehudego, po odrobinę ulgi wśród pasyjnych arcydzieł. BuxWV 15 towarzyszy mi co Wielkanoc i nie chce za żadne skarby opuścić moich myśli aż do radosnego niedzielnego poranka.

Dietrich Buxtehude - Der Herr ist mit mir BuxWV15

Nikt inny dobitniej nie wyraża tego, że "Herr ist mit mir".

Pełnych radości, nadziei i wzruszeń Świąt Wielkiej Nocy!


No comments:

Post a Comment